Människors trångsynhet äcklar mig.

Usch blir upprörd av bara tanken personer som, år 2013 har någon av förtryckande/kränkande åsikt mot olika folkgrupper. När jag, igår lästen en kommentar på facebook som bland annat innehöll åsikter om homosexuellas rätt så blev jag verkligen upprörd. För mig är det självklart, alla människor, ovasätt religion, kön, hudfärg, etnicitet ska ha samma rättigheter.

Men om jag nu egentligen tänker efter, så accpterar inte alla religioner/sekter alla folkgrupper, ska jag då acceptera dem, ha respekt för deras religon när dem inte har respekt för andras tro och kärlek? Jag kan kritisera och ifrågasätta religoner många gånger men det finns en sak jag har alltid undrat. De allra flesta religoner tror ju att gud skapat Jorden och människorna och då nu till min frågeställning, om gud nu skapade människan och Världen efter sin avbild, varför skapade han då tillexempel homosexaltitet om det är något förbjudet? Den frågan har jag alltid velat ha svar på från en "sekt"/religion som inte accepterar HBTQ. Jag menar, han skulle väl inte skapa något han själv inte accepterade?
 
För mig är religion, helt ärligt skit. Jag tycker absolut att man ska få tro och att man ska tro på något så länge det inte skadar någon annan. Men jag tycker också att man ska skapa och tolka sin tro själv eftersom att alla religioner redan har tolkat biblen på ett eller annat sätt och på olika sätt en vad som egentligen står i biblen. Allt handlar ju faktiskt i grunden om hur man tolkar saker, för det finns ju faktiskt ingen som egentligen vet vad gud sagt eller inte sagt eller om han ens finns.
 
 För mig är en människa en människa, inget annat. För mig spelar det ingen roll om personen har en annan hudfärg eller en annan läggning. För om jag tycker om personen för den, den är så spelar det ingen av dessa någon roll. Jag skulle tillexempel aldrig kasta ut mitt barn eller bryta kontakten med en kompis pga av vem den älskar eller för hur den vill leva sitt liv.
 
Jag kommer, från första början lära mina barn en väldigt viktig sak som mina föräldrar även lärt mig, vad som händer och vem du nu blir så kommer jag alltid älska dig och inget eller ingen kan förändra det!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Så sant!!

Svar: Visst är det! Skönt att du håller med mig!
Hilda

2013-04-02 @ 15:58:34
Postat av: Lina

Så sant!!

Svar: Visst! Skönt att du håller med!
Hilda

2013-04-02 @ 15:58:59
URL: http://linaohlsen.se
Postat av: Johanna

Superfin blogg :)

Svar: Tack så mycket!
Hilda

2013-04-02 @ 16:36:41
URL: http://twizzdream.blogg.se
Postat av: amanda i USA

Tack så mycket! Ska däremot fråga någon annan nu, nämligen min granne :) Han är också sophomore, men det blir inte lika pinsamt att fråga han då vi nästan är som syskon.

Håller helt med dig angående inlägget! Sånt där får en verkligen att bli förbannad! :o

Svar: Haha okej! Lycka till med det med istället då :)! Skönt att du håller med!
Hilda

2013-04-02 @ 17:16:00
URL: http://www.amandalingefeldt.blogg.se
Postat av: Kajsa

Håller med, sant !

Svar: Bra att du håller med! :)
Hilda

2013-04-02 @ 20:01:56
URL: http://kajsaochtuvas.blogg.se/
Postat av: MALIN PETTERSSON

Riktigt bra skrivet! (:

2013-04-02 @ 20:13:57
URL: http://BELLOSSUENOS.blogg.se
Postat av: Sofie

Bra skrivet! :)
Fin blogg, allt bra med dig? kram

Svar: Tack så mycket! Ja då! Kram
Hilda

2013-04-02 @ 21:03:01
URL: http://sofiegraden.blogg.se
Postat av: Alicia F

jag som själv är homosexuell kan bara säga... tack!

Svar: Åhh, det känns skönt att någon av dem jag riktar inlägget till känner så! Tack för det fina du!
Hilda

2013-04-02 @ 21:56:17
URL: http://mariefrick.blogg.se/



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0