Pianisten!

Jag måste bara säga att det att det är klart en av de bästa filmerna jag sett på evigheter! Och den är definitivt den bästa filmen jag sett om andra Världskriget. Det är en väldigt gripande film som handlar om Wladyslaw Szpilmans som lever som jude i Polen med sin familj under andra Världskriget. Han är dessutom musiker, en otroligt begåvad pianist som är mitt uppe i sina framgångar när Tyskarna erövrar Polen. Han och hans familj blir tvungna att följa vissa regler. Det sattes strängare och grövre regler för varje dag som gick, hatet växte starkare och starkare mot dem. Judar fick inte längre arbeta, dem förflyttades till ett Jude kvarter och var tvungna att bära en blå stjärna på armen och gå på egna gator. När hans familj skickades till arbetslägret lyckades Wladyslaw fly med hjälp av en vakt och gömmer sig bland stadens ruiner. Lidande, svält, kamp och mycket förnedring bli tillslut hans vardag. Han förlorar allt de han alltid haft.
.
Det är vad jag tänker berätta om filmen. Annars avslöjar jag för mycket. Den är verkligen se värd och som sagt väldigt gripande. Jag kan knappt fatta att detta verkligen har hänt och det kommer nog alltid vara så. Jag kan läsa om det och intala mig själv att det har hänt varje dag. Men jag kommer aldrig fatta hur hemskt kriget egentligen var, hur många människor som dog, eller hur mycket 60 miljoner människor egentligen är. 60 miljoner människor i Världen dog under andra Världskriget, och allt startade pågrund av en mycket känslokall och ond man.

Kommentarer



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0