De som inte dödar mig gör mig starkare, eller?

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om detta. Vissa saker som händer kanske inte dödar en fysiskt utan istället dödar en psykiskt. Saker som man helt enkelt får lära sig leva med och som tillslut alltid kommer vara en del av en själv. De jag siktar på är inte mina personliga upplevelser, mitt liv är väldigt bra i jämförelse med andra som har eller har haft de betydligt värre.
.
De som inspirerad till att skriva detta var gårdagens Skavlan. Det var en tjej som hade varit med om de hemska på Utöya. Hon berättar hur det var att överleva när så många dog, hur varje dag var en kamp. Om hennes ständiga mardrömmar, sov svårigheter, koncentrationssvårigheter som aldrig förr och hur hon ibland känner skuld över att få ha överlevt när så många dog. Hon har bra dagar och väldigt dåliga dagar, för henne går allt i perioder.
.
För henne kommer mycket av hennes liv vara en kamp. Händelsen kommer vara en del av henne hela livet och hennes föräldrars liv. Kan ni förstå hur de måste kännas att ständigt vara rädd, hur det känns att må dåligt över av att leva, eller att knappt kunna gå i skolan?
.
Jag tror inte att de här gjort henne starkare än vad hon var innan. Jag tror att de här var ett bevis på hur stark hon egentligen är, för du vet aldrig hur stark du är tills att vara stark är de enda valet man har.
.
Hon uppskattar de hon har nu och att hon kommit närmre dom hon håller kärt, på de sättet kanske hon någon gång kommer kunna leva normalt igen, men just nu. Är hennes liv en kamp och ett försök till att leva ett så normalt liv som möjligt. Hon hoppas på en ljusare framtid och på att såren ska läka med tiden.
Learn from yesteday, live för today and hope for tomorrow.♥

Kommentarer



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0