Vad ger dig rätten att hata mig?

Jag är en person som står för vad jag tycker. Jag är därför också offentlig med vad jag tycker och vad jag står för politiskt. Jag sticker ofta ut näsan, ibland kanske lite för långt. Nu det senaste året har jag gjort det mer än vanligt och smällarna jag tar för det kommer allt oftare, somliga grövre än andra. Jag kan ta smällarna, jag är beredd på dem och förväntar mig att få dem. På ett sätt vill jag ha dem.
Men de kommer till en gräns. Den gränsen går för mig när ni försöker nedvärdera mig som person, när ni försöker dumförklara mig genom att hinta att jag är opåläst och inte själv fattar vad jag röstar på eller vad jag står för. Jag har blivit kallad bland annat, dumma feministhora, jag har fått sagt till mig att jag får för lite kuk, att jag hatar män, att mina åsikter är ett stort jävla skämt, några har påståt att jag inte är läskunnig, att jag ska släpas tillbaka till köket där jag hör hemma. Tyvärr är oftast majoriteten män bland ett fåtal kvinnor. 
 
Jag undrar vad ni får ut av det? Hur mycket jag än lyckas provocera er genom att kritisera SD eller kalla mig feminst, skulle jag aldrig gå till personangrepp, kalla er för obildade eller dumförklara er. Jag har vänner som politiskt står helt åt andra hållet och jag skulle aldrig någonsin börja hata eller ändra min uppfattning om dem som personer för att vi tycker olika, så varför känner du att du har rätten att göra det om mig? För att jag valde att rösta på F! eller bara för att jag kallar mig feminist? För att mina rättigheter som kvinna och för att samhällets syn på mig faktiskt spelar roll för mig och är något jag ständigt kämpar för och mot? Hade de varit annorlunda om ett annat parti fått min röst, fast mina åsikter om främlingsfientlighet, rasism, homofobi och feminism kvarstod? Hade det varit annolunda om jag använda ordet jämställdhet istället för feminism? Och tillsist, hade det varit annorlunda om jag vore man? 
 
Jag drar mina egna slutsattser. Titta bara på Gudrun. Hela tiden kastar folk skit i ansiktet på henne för att hon har varit alkoholist. Jag kan lova att om det tillexempel skulle visa sig att Reinfeldt eller Löfven har alkoholprobelm skulle dem få så mycket stöd och beröm för hur starka de är som tar tag i det hela, för att inte tala om när dem kommit ut ur det. Men bara för att Gudrun råkar vara feminist och kvinna så är det en helt annan sak. Män hyllas, kvinnor hånas. Kvinnor ska skämmas, män ska vara stolta, så ser samhället ut. 
 
Mycket utav personangreppen handlar nog om att jag tar plats, att jag står upp för mig själv och andra. För att jag tycker att vi alla är exakt lika mycket värda, oavsett kön, etnicitet, religion, läggning, politiska åsikter osv. Så jag ser inte ner på dig, du som röstade SD eller på dig som röstade annorlunda än vad jag valde att göra. Du är lika mycket värd som alla oss andra, men jag blir rädd, provocerad och oförstående för att du inte anser samma sak om mig, mina homovänner eller dina medmänniskor runt om i världen. Jag ber dig inte att respektera eller gilla mina åsikter, men jag ber dig att respektera mig för den jag faktiskt är. 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Sjukt bra du är, tycker du har helt rätt även om man inte gillar din politiska åsikt så får man respektera dig annars kan man sticka från din blogg, för du är inte värd den skiten du får du är bäst.

Svar: Tack så mycket för dom fina orden!! Kram!!❤️❤️
Hilda

2014-09-16 @ 17:23:35



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0