När homofobin blir tydligare än någonsin.

De första jag läste när jag gick in på facebook efter att Eurovision song contest hade avslutast var: "Fy fan vad äckligt". Jag ska berätta för er vad jag tycker är äckligt. Det är äckligt för mig att man är så egoistisk att man inte ser utifrån ett bredare perspektiv vad Conchitas vinst betyder för Europa och vad hon symboliserar för något. Det är äckligt för mig hur tydligt homofobi och trångsynthet lyser fram för att Conchita bryter hetronormen. Det är äckligt för mig när folk gömmer sig bakom "låten sög" som en anledning till att få hata.
 
Tolerans, acceptans och medmänsklighet, rätten till att få vara den man är, är vad Conchita Wurst står för, hur kan du hata de? Hur kan du tycka att de är något "äckligt"? Tolerans, acceptans och medmänsklighet, de är vad skägget symboliserar. Alla med lite hjärna vet att hatet folk uttrycker på sociala medier inte heller handlar om skägget i sig, ni kan försöka skylla på att det är skägget och låten ni stör er på men i grund och botten, har inte skägget med saken att göra. Skägget var och är en utmärkt markering för att bevisa att främlingsfientlighet och hatet mot sexuella minoriteter är ett samhällsproblem. 

Conchitas framträdande handlar om att synliggöra problematiken och hatet, det är nu de syns på riktigt hur mycket fördomar som finns i vårat samhälle. Vi kan gå runt och låsas att Sverige är ett sådant bra land, att vi har så mycket tolerans och att alla människor är lika värda och accepterade. Men de är just i dessa tillfällen, när någon som Conchita vågar ta plats som hatet och fördomarna som ligger där under ytan i vårat perfekta, jämställda och jämlika samhälle träder fram. 

Och när det kommer till politiken som de hejvilt disskuteras över, ni kan skylla på att en sångtävling inte ska handla om politik, utan musiken i sig. Men jag tror att ibland måste de buas åt Ryssland och handla om politik för att de ska kunna bli en förändring. Alla vet att det inte handlade om tjejerna som uppträde, utan piss landet Ryssland och en protest mot regimen. Ryssland ville dessutom stoppa Conchita Wrust. Dem ville inte att hon skulle få uppträda eller sändas i tv. Är de att "show some love?" försöka stoppa bidrag som symboliserar allt vad kärlek är och står för
? De tycket inte jag, bua åt Ryssland, ta ståndpunkt mot förtrycket och förändra Europa fredligt, genom solidaritet och att rösta för kärlek och gemenskap, mot människoförttryck och för en kamp om likavärde!

Kommentarer
Postat av: Niles

Bra! Jag som du har fått se debatter på facebook där folk är för och emot. Blir trött på folk som säger att det är en renodlad musiktävling och att Conchita vann bara för att hon har skägg - so what? Naturligtvis hjälpte skägget till och det är bra! Visar ju på att folk vill ha ett tolerant samhälle, kantat med acceptans och medmänsklighet, precis som du skriver. De som är emot denna vinst borde faktiskt skämmas enligt mig. Visst får man tycka vad man vill, men jag är glad att just denna låt vann. - Tack för ett bra inlägg!

Svar: Tack så mycket! Håller med dig till 110%!
Hilda

2014-05-11 @ 13:13:43
URL: http://theniles.se



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0