Torka aldrig tårar utan handskar.

Har just sett den första delen av "torka aldrig tårar utan handskar" på SVT1, som är baserad på Jonas Gardells första del av 2 om aids utbrottet i Sverige under 80 - talet. 
 
Jag vet inte vad jag ska säga, jag är chockad och djupt berörd av hur det verkligen var då. I vilket fruktansvärt samhälle vi människor levde i då. Hur de som var homosexuella levde då, eller var tvungna att leva då snarare sagt. Att de enda sättet de kunde uttrycka sin kärlek eller sin sexuallitet var via sex. 
 
Jag mår dåligt av att se sånt här, men samtidigt förstår jag också hur viktigt det är att vårat samhället har förändrats. Hur viktigt det är att det inte är så som de var då längre. 
 
Men för mig är det fortfarande fruktansvärt jobbigt att tänka att detta endast är 30år sedan. 
30år, kan ni förstå hur länge homosexuallitet ansågs vara fel eller till och med en sjukdom? Och att det en idag i många religioner anses vara en synd.
 
Är det en synd att älska en annan människa? Hur kan kärlek vara en synd? Ska inte det vara något vackert vem den än den har kärleken visas till? Jag förstår verkligen inte mig på de ynkliga, fega människorna som anser att det är fel att älska en annan människa bara för att den är av samma kön. Skäms på er! Och tänk om vi lever på 2000-talet nu. 

Kommentarer



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0