Geocaching, skattjakt Världen över.

Idag ska jag och min lilla syster gå ut och leta efter såkallade geocaching lådor. Man kan helt enkelt kalla det skattjakt med GPS. Det var våran granne som tipsade mig om såkallade geochaching projektet.
 
Geocaching är en sysselsättning som passar för alla som äger en bärbar GPS-enhet. Typ smartphone appen, den har jag och den visar vart jag är just nu och vart det finns lådor i min närhet. Just nu är jag i nynäshamn och närmsta låda ligger vid järnvägsmuseet vilket inte ens är 1km här ifrån. Det är den vi ska ta.
 
Det är alltså människor över hela världen som har gömt lådor där de bor eller åkt runt till ställen och gömt lådor. I denna låda ska det ligga en loggbok och en penna, det är det viktigaste. Man kan också ta föremål från burken men då måste man också ha med något att lägga i burken igen. Man får alltså inte ta utan att ge kan man säga. 
 
Från hemsidan: "Ibland utvidgas cachen till en så kallad multicache, där man måste besöka flera olika gömställen på vägen till slutmålet. Ibland arrangeras träffar (s.k. events) för utövare av geocaching, där koordinaterna för platsen där man skall mötas läggs ut på samma sätt som för en vanlig gömma men med tillägget att de bara gäller ett visst datum och klockslag."
 
Låter lite kul va? Jag tycker det är jätteroligt när någon kommer på något sånt här, prova själva där ni bor! Det finns till och med lådor på Muskö så jag tror det finns lite överallt, även på de minsta ställena. I Nynäshamn finns det än så länge 3 lådor utlagda vad jag kan se. 

Kommentarer



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0