En sanning.

En svenska familj med tillgångar : En familj sitter hemma och äter frukost. Samtidigt som tv:n, som står på tv4 nyheterna rullar på, skummar de också nyheterna i dagens tidning. När de läser något eller hör något hemskt stannar de upp och tittar igenom, och suckar som om de brydde sig högt " Oj, titta så hemskt ", och sedan fortsätter de som vanligt igen.

Miljön är helt körd i botten och vi bryr oss inte, folk svälter och vi bryr oss inte, det finns barn som blir misshandlade och våldtagna av sina föräldrar men vi bryr oss inte, för vad kan vi göra? 

Vi bryr oss inte för det är inte våran familj, det är inte dom som står oss nära, det är inte vårat land. Varför ska vi bry oss? Eller någon annan bry sig redan jag behövs inte. Miljön är också ett exempel, Ähhh, jag behöver inte tänka på miljön så mycket, det gör ju redan alla andra. Dom behöver inte mig. Men the thing is ALLA tänker likadant , att alla andra ska göra det åt dom eller att någon annan redan gör det. Jorden kommer finnas kvar i alla fall, skit samma!

Vad händer då? Jo, ingen bryr sig! Vi är jätte duktiga på att lägga anvsaret på varandra och inte ta tag i det själva. Vi måste erkänna för oss själva att om vi inte börjar göra något åt den grop vi grävt kommer vi dö i den gropen. Den nya generationen kommer få lida för de samhälle denna generation har skapat. Vi kommer få ta tag i det, om inte vi också nekar det för oss själva! Det är våran jord och vi måste ta hand om den tillsammans! Stora som små.     

  

Alla barn kan inte äta sig mätta hemma from Stockholms Stadsmission on Vimeo.
Det var denna video jag skulle skriva om, det var den som framför allt insperera mig. Det är en utav dem bästa reklamerna jag sett. Den är gripande och en sanning vi kan göra något åt som vi måste göra något åt.

Kommentarer
Postat av: nina

Vilken tänkvärd text, du är bäst!

2011-06-18 @ 15:10:47



Namn:
Spara uppgifter?

E-postadress:

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0